Korzár logo Korzár Košice

Do časti Košíc jazdia desaťtisíce áut s východniarmi, cesta k nej je úzka a nebezpečná

Starosta: Autobus ostal na troch kolesách.

Načítavam video...

Jazda autobusu č. 29. Autor: Korzár/Jana Ogurčáková

KOŠICE. V roku 2015 vravel čerstvo zvolený starosta Kavečian, dnes právoplatne odsúdený Martin Balčik (vtedy KDH), o nevyhnutnej úprave štvoritej zákruty na prístupovej ceste do tejto košickej mestskej časti. Miestni do dnešných dní nazývajú úsek ako „esíčko“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Keď sa v tomto kritickom mieste stretávajú autobusy MHD, vyhýbajú sa na milimetre,“ opisoval vtedy. Nebolo to prvýkrát, čo sa problémová cesta skloňovala.

Aj o deväť rokov neskôr ostáva dopravná situácia nezmenená. Do Kavečian ako okrajovej mestskej časti vedie len jediná prístupová cesta tretej triedy. Trasovaná je po lese a do kopca. Jej súčasťou je viacero prudkých zákrut.

SkryťVypnúť reklamu

Využívaná cesta

Cestu využívajú miestni, v Kavečanoch žije vyše 1 200 obyvateľov. Mestská časť pritom patrí k dynamicky sa rozvíjajúcim, pri jej vstupe je nová štvrť, v ktorej sa aktívne stavia.

Z komunikácie je tiež prístup k chatám a záhradkám. Okrem osobných áut po ceste jazdí aj mestská hromadná doprava – linka č. 29, a trasu využívajú aj cyklisti.

Kavečany sú tiež vyhľadávanou prímestskou rekreačnou lokalitou. Vedie cez ne cesta do zoo, taktiež je vstupnou bránou k turistickej chate Hrešná, od ktorej vedú mnohé turistické chodníky.

Len do zoo prúdia každoročne tisícky návštevníkov z celého východného Slovenska. Dôkazom toho je aj jej vysoká návštevnosť. Napríklad zoo privítala stotisíceho návštevníka už v júni tohto roku, teda pred rozbehom letnej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou Kavečian bolo aj lyžiarske stredisko. Dnes využívajú svah skialpinisti. Záľubu v turistických chodníkoch tam našli bežkári.

Autobus na troch kolesách

Roky sa o tom rozpráva, už viac volebných období, a stále nič, podotýka zastupujúci starosta Kavečian Michal Bradovka (KDH). „Možno sa teraz niečo udeje.“

Pokračuje, že cesta je síce zjazdná, ale jej stav je taký, že sa za ňu treba hanbiť.

„Máme tu zoo, chodí sem celé východné Slovensko. Okrem toho k nám jazdia cyklisti. Na ceste nie je krajnica, nie je to bezpečné. Keď sa stretnú dva autobusy, je to riziko. Boli aj prípady pred rokmi, keď jeden autobus ostal na troch kolesách, takmer spadol dole.“

To sa už podľa zastupujúceho starostu stať nemôže, keďže je popri ceste vysypaný hrubý kameň. „Každopádne cesta vzhľadom na jej vyťaženosť nespĺňa potrebné parametre.“

SkryťVypnúť reklamu

Nepriaznivý vplyv na bezpečnosť

Mesto Košice teraz prichádza s návrhom, ako havarijný úsek cesty riešiť. Na jej rekonštrukciu si chce pýtať nenávratný finančný príspevok vo výške takmer milión eur s DPH. Spolufinancovalo by ho sumou takmer 80-tisíc eur.

Ide o výzvu ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie určenú aj na odstraňovanie kľúčových úzkych miest na cestnej infraštruktúre.

O podaní žiadosti rozhodnú vo štvrtok mestskí poslanci. Dôvodová správa, ktorú im predkladá radnica, ozrejmuje, že mesto už má spracovanú projektovú dokumentáciu, vydané a právoplatné stavebné povolenie a vykonaný bezpečnostný audit.

„Komunikácia má nevhodné šírkové pomery v smerových oblúkoch, ktoré obmedzujú prejazd vozidiel autobusovej hromadnej dopravy, zásobovania, ostatných vozidiel vrátane autobusovej linky č. 29 ako jediného prístupu a spoja do mestskej časti Košice–Kavečany, priľahlých záhradkárskych lokalít, turistických, rekreačných a športových atrakcií, ako sú Zoologická záhrada v Košiciach, vyhliadková veža, bobová dráha, turistická chata Hrešná a iné.“

Kavečianska cesta podľa dôvodovej správy nespĺňa požiadavky na bezpečnú, bezkolíznu a plynulú premávku.

„Ide o úsek poznačený častými dopravnými kolíziami, ktorých príčinou je práve možný stret aj prostriedkov autobusovej hromadnej dopravy v úzkom mieste smerových oblúkov.“

Delili ich milimetre

Polícia odpovedala, že v lokalite za posledné dva roky nezaznamenala dopravnú nehodu.

Podľa vedúceho referátu dopravy magistrátu Jozefa Mikulu bude rekonštrukcia rozdelená na viac etáp, do užívania takmer 2750 metrov štvorcových nového úseku odovzdajú motoristom naraz.

Starosta mestskej časti Sever František Ténai (nezávislý) ozrejmuje, že tak Sever ako Kavečany dlhé roky vyzývali mesto, aby dalo do poriadku problematické esíčko. Pripomína, že rekonštrukciou sa nezlepší len bezpečnosť na ceste, ale zároveň sa skvalitní zimná údržba.

Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) sám ako vodič zažil viaceré nebezpečné situácie. Opísal, že sa v zákrute tesne pred ním stretol autobus s nákladným autom a delili ich od seba len milimetre.

„Chceme to zmeniť a odstrániť súčasný havarijný stav. Verím, že poslanci nás v tomto podporia a budúci rok by sme mohli začať s rekonštrukciou.“

Súvisiaci článok Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta Čítajte 

Dopravný podnik: Neprehľadné a ostré zákruty

Radnica navrhuje rozšírenie cesty a s tým súvisiacu výstavbu oporného múra, výmenu konštrukčných vrstiev vozovky podľa stupňa ich poškodenia, úpravu krajníc, výmenu a doplnenie bezpečnostných a vodiacich zariadení, prečistenie a vydláždenie cestných priekop, výstavbu priepustu a obnovu dopravného značenia.

Dĺžka rekonštruovanej a modernizovanej cesty je približne 400 metrov, celková plocha rekonštruovanej a modernizovanej cesty je 2 741 metrov štvorcových.

O dopravných problémoch autobusov na tejto ceste hovorí aj Dopravný podnik mesta Košice.

„Zo skúseností našich vodičov vieme konštatovať, že najvýraznejší problém je v úseku medzi zastávkami Štrbská – Suchá dolina, evidujú neprehľadné ostré zákruty a úzku cestu, ktorá nie je v dobrom stave. V tejto lokalite sa stretajú aj s protiidúcimi nákladnými vozidlami a autobusmi, tiež sa jazdí veľmi tesne pri sebe, preto by určite pomohlo aj rozšírenie spomínanej cesty,“ opisuje hovorkyňa dopravného podniku Vladimíra Bujňáková.

Za ďalší problematický úsek menuje ten medzi zastávkami Vyhliadková veža – Vitalina, kde robí ťažkosti povrch vozovky a zosúvajúca sa krajnica.

„Naši vodiči z hľadiska bezpečnosti musia jazdiť takmer stredom vozovky. Vo viacerých úsekoch, ktoré prechádzajú lesom, sú problematické aj vyčnievajúce konáre stromov zasahujúce do jazdného pruhu,“ dodáva Bujňáková.

Plánovanú opravu najhoršieho úseku cesty do zoo považuje za dobrý nápad aj jej riaditeľ Erich Kočner. Hovorí, že po nej jazdí každý deň a tlmiče si na nej ničí on, ako aj návštevníci zoo a zamestnanci.

"Sme jednou z desiatich najnavštevovanejších atrakcií na Slovensku. Chodia k nám aj mnohí Maďari, Česi, Poliaci, Ukrajinci a v poslednej dobe aj Nemci. Príjazdová cesta k nám už dlhé roky nezodpovedá významu ZOO pre celá náš región."

Súvisiaci článok Cesta do zoo si pýta obchvat. Môže stáť päť miliónov eur Čítajte 

Chýba obchvat

Esíčkovitá cesta nie je jediným problematickým dopravným bodom v Kavečanoch. V mestskej časti sa roky skloňuje potreba výstavby obchvatu. Všetka doprava smerujúca do zoo, susediacej bobovej dráhy a tiež k parkovisku pod Hrešnou totiž prechádza úzkou jednosmernou ulicou pomedzi rodinné domy.

Okrem toho musia pri výstupe z mestskej časti vozidlá vrátane autobusov prejsť úzkou cestou. Z tohto dôvodu je tam znížená rýchlosť na 20 kilometrov za hodinu a v smere z obce značenie Prednosť protiidúcich vozidiel.

Aj preto sa v Kavečanoch už roky hovorí o vytvorení obchvatu, ktorý by odľahčil dopravu medzi domami.

Projekt obchvat Kavečian je zahrnutý do Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Ide o strategický dokument, ktorý definuje budúce potreby mesta v oblasti dopravnej infraštruktúry.

V roku 2018 sa ako termín ukončenia výstavby obchvatu spomínal rok 2022.

Výkup pozemkov

Obchvat by sa mal začať pred vstupom do Kavečian a smerovať oblúkom doprava k rodinným domom. Na terajšiu komunikáciu sa napojí za posledným domom mestskej časti.

Snahe mesta Košice o začiatok výstavby asi 900 metrov dlhého obchvatu bráni fakt, že pozemky, na ktorých by mala nová cesta stáť, mu nepatria. Časť už skúpilo, ďalšie pozemky chýbajú.

V roku 2008 mestskí poslanci schválili výkup pozemkov vo výmere 18-tisíc metrov štvorcových, ktoré patrili asi 240 vlastníkom.

Súvisiaci článok Cesta do zoo si pýta obchvat. Môže stáť päť miliónov eur Čítajte 

Radnica rokovaním s majiteľmi a odkupovaním ich parciel poverila firmu cez mandátnu zmluvu. Prvá etapa výkupu pozemkov vtedy priniesla 107 uzatvorených kúpnych zmlúv.

Na aktuálnu otázku Korzára, v akom stave je výkup pozemkov potrebných pre výstavbu obchvatu, mesto zatiaľ nereagovalo.

Podľa odhadov z roku 2018 by si obchvat vypýtal investíciu vo výške asi 5 miliónov eur, ide však o kalkuláciu spred covidu a pred začiatkom vojny na Ukrajine. Je tak pravdepodobné, že by pre drahšie stavebné materiály suma výrazne vzrástla.

Ani k možnej cene sa magistrát nevyjadril. Bližšie podrobnosti chce priniesť na tlačovej konferencii v stredu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 582
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 114
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 905
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 163
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 975
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 893
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 020
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 905
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 163
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 975
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 893
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 020
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu